pp0Ru2Yg.jpeg

WALPURGIS

Al sinds de voorstudie – voorstelling ‘Smash Him, Bash Him’ (zie 2014) werkte ik met Judith Vindevogel aan de enorme uitdaging om het meesterlijke boek ‘Wij, de verdronkenen’ (Vi, De Druknede) van de Deense auteur Carsten Jensen om te zetten naar een grote muziektheater productie. Een grootse samenwerking tussen Walpurgis, Kloppend Hert en BOT leidde tot een onvergetelijke speelreeks op het Oerol Festival en de Deense versie op Marstal voor het Kopenhagen Festival.  In België was ze te zien op Wintervuur, op Theater Aan Zee is ze door COVID-19 verplaatst naar de zomer van 2021.

Alle info vind je hier!

 

De samenwerking op muzikaal vlak met de geschifte muziektovenaars van het Nederlandse BOT ensemble zal ik nooit vergeten. 

 

Bekijk de reportage op Oerol met Adriaan Van Dis

IN DE PERS

“Het publiek veert op, fluit, gilt en stampt. Het succes van Walpurgis’ muziektheaterbewerking van Wij, de verdronkenen is ongezien in Marstal. Vanuit heel Denemarken zijn mensen komen kijken en in de kranten – ook in de grootste Deense krant de Politiken – heeft het sterren geregend.”

(lees het volledige mooi omkaderende artikel in De Standaard van Jelle Van Riet)

 

“from Stomp to opera to jazz and rap, as well as beautiful harmonies and choral – WE, THE DROWNED has it all.”  (sceneblog.dk)

 

“The music is sometimes explosive, but also quiet, beautiful and melodic.” (Fyens.dk, *****)

 

“de eclectische muziekmix is sterk: chansons staan naast dronken zeemansliederen, kleinkunst à la Spinvis naast topzware opera-aria’s. De grenzen tussen acteurs en muzikanten vervagen in deze zwierige volksopera, die niet alleen muziek puurt uit cello, xylofoon en vleugelpiano, maar ook uit een hamer, hark en kletsend touw.” (Filip Tielens, De Standaard, ****)

 

“Zingen is overtuigender dan welk acteren ook om lotsverbondenheid uit te drukken. Het keert terug bij elk keerpunt in de voorstelling. Als vanzelf maakt één stem -contratenor Pieter De Praetere- zich daarbij telkens weer los uit de groep om het narratief te articuleren. Koor en voorzanger, een eeuwenoud motief dat als vanzelf aansluit bij de eeuwenoude zeevaart. Het Nederlandse muziektheaterensemble BOT en Peter Spaepen troffen die sfeer uitstekend.” (Pieter T’Jonck, pzazz.theater)